Sammen med barna
I Varhaug barnehage står barna i sentrum for alt vi gjør. Vår visjon «Sammen med barna» gjenspeiler hvordan vi møter hverdagen: med varme, nysgjerrighet og en sterk tro på barnas iboende verdi og muligheter. Vi ønsker å skape en barnehagehverdag hvor barn blir sett, hørt og respektert – en hverdag hvor læring og utvikling skjer gjennom lek, utforsking og trygge relasjoner.
Gjennom våre faglige tilnærminger og vårt engasjement i barns medvirkning, temaarbeid, sosial kompetanse og overgang til skole, legger vi til rette for at barna skal føle mestring, glede og tilhørighet.

Tema
I seksjonen «Sammen med barna» finner du mer om hvordan vi jobber pedagogisk, hvilke verdier som ligger til grunn for praksisen vår, og hvordan vi – i tett samarbeid med foreldre og nærmiljø – støtter barna i deres utviklingsreise.
-
Vi gir leken stor plass i hverdagen. Når barna leker blir de kjent med seg selv og sine omgivelser, og gjennom leken får de venner. I leken skjer det viktige læreprosesser og den fremmer utviklingen intellektuelt, språklig, fysisk, sosialt og emosjonelt. Barna skal ha mulighet til å utvikle sine evner og forutsetninger, slik at de kan gå inn i lek og samspill med andre på en positiv måte. Å følge lekens regler og inngå kompromisser både krever og gir sosial kompetanse. Det ligger i lekens vesen at den ikke må reguleres for sterkt av voksne. Samtidig er vår deltakelse viktig. Når vi leker med barna lærer vi dem å kjenne på en ny måte, og vi vet at barn elsker å leke i nærvær av en voksen som er glad i å leke.
Naturopplevelser og miljølære er viktige deler av den pedagogiske virksomheten i barnehagen. Vi gir barna et mangfold av opplevelser i naturen - til alle årstider og i allslags vær. Sammen med barna er vi nysgjerrige og opplever naturen i forandring.
Når vi er ute i naturen trenger vi ikke leketøy - trær kan bli både romskip og hest. Når vi har med oss tau kan vi klatre, balansere og disse. Ute i naturen har vi god tid til å prate og undre oss sammen - vi har god tid til hverandre.
Les mer om lekens betydning for læring i barnehage og skole: “Lek og læring”
-
Barna har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagehverdagen sin og skal jevnlig få mulighet til å delta i planlegging og vurdering. Vi skal gjøre det mulig for barna å være delaktige i og ta ansvar for sin egen hverdag. Å gi rom for barns medvirkning forutsetter at vi viser respekt for barns perspektiv og uttrykksformer. Samtidig skal vi utøve voksen autoritet, gi omsorg og beskytte barna når det er nødvendig.
Vi må ha både evne og vilje til å fremme, være oppmerksomme på og ta hensyn til deres uttrykk. Det krever blant annet gode relasjoner, tid og rom for å lytte og å ha samtaler. Vi er åpne for barnas innspill og viser oppriktig interesse og respekt for deres perspektiv. Barnas medvirkning er innvevd i vår daglige praksis og i våre hverdagsrutiner. En viktig forutsetning for barnas mulighet til medvirkning er barnehagens organisering og utforming. Barnehagens fysiske miljø inne og ute påvirker og gir signaler om hvordan rommene skal brukes og hvordan leker og annet utstyr er gjort tilgjengelig for barna. Vår baseorganisering gir barna rike muligheter til å være med å påvirke hvem de vil være sammen med, hva de vil gjøre på og hvor de vil være.
Barna skal ha en hverdag som gir den enkelte følelsen av å bli sett, hørt og forstått. Barna skal oppleve at de er med på å påvirke at noe skjer og kjenne at deltakelse faktisk bidrar til endring. For personalet er det viktig å forstå og skille mellom beslektede begreper som for eksemplel medvirkning, medbestemmelse, selvbestemmelse og innflytelse. Medvirkning inkluderer barns rett til å få støtte i å uttrykke seg, bli synlig og handle sammen med andre. Medbestemmelse handler om å delta i beslutningsprosesser, være med å bestemme over hva som skal skje og hvordan det skal gjøres, både gjennom direkte innflytelse og å bli lyttet til i forkant av beslutningsprosesser.
Barna skal oppleve tilknytning og fellesskap, og kjenne at de kan utøve sin selvbestemmelse og uttrykke egne intensjoner. Vi må finne en balanse, slik at barna skal kunne være både selvstendige og kollektivt ansvarlige. Som deltakere i et fellesskap, er vi avhengig av hverandre og alle må være bidragsytere for at fellesskapet skal fungere. Barna må støttes til å leve seg inn i andres situasjon og til å ta hensyn til andre. De lærer ved å delta i fellesskapet og få demokratiske erfaringer i barnehagehverdagen.
-
Sosialt samspill, lek og hverdagsaktiviteter er en vesentlig del av innholdet i barnehagen. I tillegg lærer og utvikler barna seg i planlagte og strukturerte aktiviteter. Slike periodiske temaopplegg gir også inspirasjon til leken. Det foregår lek og aktiviteter over hele huset. Noe er valgfritt og noe er bestemt av de voksne. I arbeid med tema er barnegruppen delt i aldersinndelte grupper. Temaet skal komme til uttrykk i flere av de aktivitetene vi gjør hver dag, som undringssstund, lesestund, formingsarbeid og i leker inne og ute. Vi jobber direkte med temaet på temagrupper, turer, undringsstunder og temadager. I disse organiserte aktivitetene jobber vi samtidig med de syv fagområdene i rammeplanen. Her kan du se Varhaug barnehage sin plan for arbeid med rammeplanen:
Vi jobber i aldersinndelte grupper. Rammeplanens syv fagområder og vårt hovedtema “Tid for hverandre” vil være styrende for innhold, planlegging, gjennomføring og tilrettelegging. Vi bruker også matematikkprogrammet "Rekn med Os(s) og språkprogrammene "Språkglede i barnehagen" for de yngste barna og "Lese- og skriveglede" for de eldste barna.
De aldersinndelte gruppene:
1 åringer: Nurkene
2 åringer: Knøttene
3 åringer: Fjomsedyrene
4 åringer: Hattifnattene
5 åringer: Snusmumrikkene
Hvis du ønsker å se nærmere på Barnehageloven og Rammeplan for barnehager går du inn på den elektroniske informasjonstjenesten til regjeringen og departementene.
-
Det siste året før skolestart begynner barna på basen Snusmumrikken som holder til på fellesrommet midt i bygget. Baseleder Margreth Lyssand Rosvold, barnehagelærer Lena Varhaug og pedagogisk medarbeider Emma Fjeldstad er sammen med barna. I tillegg til lek og samvær har de Dinosaurskole to ganger i uken. Dinosaurskoleprogrammet er en videreføring av "De utrolige årene” og er et omfattende program for sosiale ferdigheter og konfliktløsing. Det er utviklet av Dr. Carolyn Webster-Stratton og tar i bruk DVD-vignetter, store hånddukker, spesielle aktiviteter, spill og bøker for å lære små barn om vennskapsferdigheter, følelsesspråk, konfliktløsing og å kontrollere sinne. Formålet med programmet er å lære positive sosiale ferdigheter, ferdigheter i konflikt- og sinnekontroll, emosjonelle ferdigheter, postiv atferd i barnehagen, lese-, skrive- og kommunikasjonsferdigheter, for å fremme positiv selvtillit hos barna og generell sosial, emosjonell og skolerelatert kompetanse. De ansatte og barna veksler mellom arbeid i gruppe ute og inne.
Basen arbeider med temaer i årsplanen vår og programmer fra “Plan for førskulegruppa – læring gjennom leik” i Bjørnafjorden kommune med blant annet "Rekn med Os(s)" som er et program for barnehage der matematikk er en integrert del av hverdagen.
-
Varhaug barnehage har en fast samarbeidsavtale med Kuventræ skole: “Barnehage+skole=sant". Samarbeid og utveksling av erfaring og informasjon er til stor glede og nytte for både barn og voksne. Femåringene besøker Kuventræ skole og SFO, og elever fra 5 klassetrinn besøker barnehagen. De pedagogiske lederne i barnehagen hospiterer på skolen. Lærere på første trinn deltar på barnehagens foreldremøte om høsten og kommer til barnehagen for å få informasjon om det enkelte barn som skal begynne på Kuventræ skole. Før barna skal begynne på skolen har alle barnehager og skoler overgangssamtaler hvis foreldrene ønsker det. Det er viktig at overgangen fra barnehage til skole blir så trygg og positiv som mulig for barn, foreldre og ansatte i barnehage og skole.
Her kan du se samarbeidsavtalen mellom Varhaug barnehage og Kuventræ skole.
